Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Fælleslogo
Mobil menu

Om Fællesinstitutionen Nustrup/Sommersted

Vi er en fællesinstitution i Haderslev Kommune bestående af to huse; den integrerede institution Troldemarken (børn i alderen 0-6 år), som ligger i Sommersted, og Børnehaven Kridthuset (børn i alderen 2,11-6 år), som ligger i Nustrup. Husene blev sammenlagt under samme ledelse i august 2017. 

Fælles for husene er; at der...

  • arbejdes i aldersopdelte grupper og andre grupperinger

  • lægges vægt på fordybelse

  • er opmærksomhed på barnet og dets initiativer og vores justering i forhold til barnet 

  • vises og mærkes anerkendelse for det enkelte barn

  • gives tryghed og omsorg ved at vise positive følelser og vise, at vi er glade for det enkelte barn 

  • arbejdes med en ressourceorienteret tilgang 

  • arbejdes ud fra ICDP, som er et teori- og evidensbaseret program, der sigter mod at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. Programmets grundlæggende mål er at gøre voksne mere lydhøre overfor børns behov, samt forbedre de voksnes evne til at møde børn på børnenes egne præmisser 

  • vægtes vores arbejds- og værdigrundlag højt og efterlever den i hverdagen

  • arbejdes ud fra de overordnede mål ifølge dagtilbudsloven om læring, udvikling og trivsel for hvert enkelt barn.

Vores værdigrundlag:
Vi arbejder ud fra Haderslev Kommunes LETT-værdier, som er ledende for vores kultur og måden vi omgås hinanden på som kolleger, leder/medarbejdere og ikke mindst vore samarbejdspartnere, herunder børn og forældre (LETT-værdierne: Ligeværdighed, enhed, tillid, trivsel). Fælles forståelse af værdiernes betydning sker gennem dialog. Der skabes mening med og forståelse for værdierne i forhold til egen virkelighed. Værdierne tydeliggøres og medarbejderne inddrages gennem dialog, hvilket er en forudsætning for at skabe ejerskab til LETT-værdierne. 

Værdier i Fællesinstitutionen Nustrup/Sommersted:
Vi har udbygget Haderslev Kommunes værdier med tre værdier.
Således er vores værdier: 

Ligeværdighed

  • Vi italesætter forskellighed positivt

  • Vi har respekt for hinandens faglighed og forskellige opgaver

  • Vi har alle et ansvar for at bringe vores viden og kompetence i spil


Enhed:

  • Vi tager kontakt til hinanden på tværs af grupper og matrikler

  • Vi er hinandens sparringspartnere

  • Vi gør hinanden gode

  • Vi tror på, at alle bidrager til fællesskabet 

  • Vi har brug for hinanden


Tillid:

  • Det vi siger, er det vi gør

  • Vi har en tro på, at vi har en positiv intention med vores adfærd og udtalelser

  • Vi taler til og med hinanden 

  • Vi har en ordentlighed i vores kommunikation 

  • Vi spørger indtil hinandens intentioner


Trivsel:

  • Vi har fokus på at skabe gode relationer

  • Vi er nysgerrige overfor hinanden og hinandens ressourcer

  • Vi drager omsorg for hinanden

  • Vi vægter deltagelse i sociale arrangementer

  • Vi skaber en god omgangstone


Anerkendelse:

  • Vi lytter til hinanden

  • Vi er imødekommende og opmærksomme

  • Vi lægger vægt på empati og ros

  • Vi accepterer forskellighed


Udvikling:

  • Vi har alle lyst til at lære og være sammen om at udvikle os fagligt, socialt og personligt

  • Vi tilbyder et trygt udviklingssted og kompetent personale

  • Vi tilbyder læring/udvikling med udgangspunkt i det enkelte barn

  • Vi er åbne for forandringer og har mod til at tænke nyt og kreativt


Nærvær:

  • Vi er nærværende voksne og er med til at styrke barnets selvværd

  • Vi er ligeværdige i samspillet mellem os, barnet og børnegruppen

  • Vi er til stede og vi ser og møder barnet dér, hvor det er

  • Vi er tilgængelig og viser interesse for forældre og kolleger