Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Fælleslogo
Mobil menu

Dagligdagen i Kridthuset

Pædagogisk arbejde i Kridthuset

Pædagogisk arbejder vi ud fra at skabe en strukturel ramme om børnenes hverdag. Strukturen i dagligdagen er en grundlæggende forudsætning for at skabe stabile og trygge rammer, som er ens for alle. Med struktur mener vi, at dagen er inddelt i pædagogiske felter, som sikre, at børnene mødes og bydes ind i et socialiserende fællesskab.

Legen har værdi i sig selv, og er gennemgående igennem hele dagen i Kridthuset. Det er i legen, vi fremmer fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet. Her hjælper vi børnene ved at guide dem og rammesætte legen for at sikre den gode leg for alle børn, uanset om vi er inde eller ude på legepladsen. 

 

Typisk dagsrytme i Kridthuset

Kl. 06.20 
Vi åbner og de første børn modtages.
Børnene tilbydes morgenmad indtil kl. 7.30. 
Der er mulighed for at lege på stuen og i Tumlerummet.

Kl. 08.30
Alle rum er åbne og børnene må være, hvor de har lyst.
Der er mulighed for at nyde noget mad fra madpakken, når barnet har lyst eller brug for det - dog sikrer vi os altid, at der er mad tilbage til frokost.

Kl. 09.45 
Her begynder vores planlagte aktiviteter, som relaterer sig til de pædagogiske læreplaner.

Mandag: Alle tager på tur ud af huset. Det kan enten være en gåtur, hvor vi øver at holde i hånd og gå sammen to-og-to. Det kan være samlet eller i to grupper. Turen vil typisk gå til byens legeplads, rundt i nærmiljøet, sportspladsen eller i mini-skoven, men ved højtider og særlige arrangementer pynter vi også juletræ ved købmanden eller ridehallen, går i kirke og på kirkegården, ser køerne løbe på græs ved landmanden eller deltager i hoppeborgshygge med de andre borgere i efterårsferien. Mens børnene er på tur, og der er ro i huset, arbejder vi også i sproggruppen, som er en hjælp for vores tosprogede børn og for for de børn, som oplever sproglige udfordringer.

Tirsdag & Onsdag: Aktiviteter i de aldersopdelte grupper, dvs. at børnene er i de grupper, som de kender; Frøer, Ræve, og Kaniner. I gruppen laves der alderssvarende lege og kreative aktiviteter.

Torsdag: Krop & Bevægelse og Værkstedsaktiviteter. Denne dag har vi hallen til rådighed fra efterårsferien (inden da bruges  tumlerummet eller sportspladsen), hvor vi laver motoriske aktiviteter/lege enten med alle børn eller delt i to grupper, hvor den ene gruppe laver Krop & Bevægelse og den anden laver Værkstedsaktiviteter.

Fredag: Børnemøde "Fri for mobberi" - et pædagogisk redskab, som via samtale, leg, massage og rytmik styrker børnenes trivsel og venskaber. Her arbejder vi også i sproggruppen, som er en hjælp for vores tosprogede børn og for for de børn, som oplever sproglige udfordringer.

Kl. 11.00
Fra kl. 11.00-11.45 har frokostcaféen åben. Børnene spiser deres medbragte mad og der tilbydes vand og mælk til madpakken.
Vi bestræber os på, at madpakken spises i en rolig og hyggelig stund.

Kl. 12.00
Hvilestund/mindfulness for alle børn. Vi hviler efter frokosten - varighed ca. ½ time. Her har børnene mulighed for at komme ned i gear, få reflekteret og bearbejdet formiddagens mange sanseindtryk.

Kl. 12.30
Vi går alle ud på legepladsen. Børnene har mulighed for at lege på kryds og tværs på eget initiativ. Vores fordybelsesvoksen sætter en pædagogisk aktivitet i gang, som børnene har mulighed for at deltage i.

Kl. 14.00
Er der forældrebetalt eftermiddagsfrugt med lidt groft og sprødt til. Frugten spises enten ude på legepladsen eller indenfor. Vi bestræber os på, at frugten spises i en rolig og hyggelig stund.

Kl. 14.30-16.00
Leg på børnenes eget initiativ og vokseninitieret leg. Børnene bliver løbende afhentet. Alt efter vind, vejr og årstid er vi inde eller ude. Børnene har mulighed for at tage lidt mad fra madpakken, hvis de føler sult.

Kl. 16.00
Oprydning i fællesskab inden Kridthuset lukker kl. 16.30 (fredag lukker vi kl. 15.40).