Fælleslogo

Kridthuset i Nustrup

Kridthuset er en børnehave der er normeret til 30 børn i alderen 2,11-6 år. Huset ligger i Nustrup med skolen og hallen som nabo. Til huset hører en dejlig, stor legeplads med masser af plads til forskellige aktiviteter. Børnene er ude hver dag og enkelte dage både formiddag og eftermiddag.

Hvad laver man, når man er barn i Kridthuset i Nustrup? Svaret er “Alt muligt hyggeligt, sjovt og lærerigt”. I videoen herover kan du få et hurtigt indblik i Kridthuset, dets omgivelser, udflugter, leg og dynamikker mellem børn og personale. God fornøjelse!

Naturbørnehave
Kridthuset er en naturbørnehave og har de sidste 16 år opnået Det Grønne Spirerflag. Flaget gives til institutioner med særligt fokus på naturen. Som modtager af flaget skal man opfylde nogle bestemte kriterier: Vi laver en grøn handleplan, én eller flere ansatte deltager i et Grønne Spirer kursus, børn og voksne skal sammen gennemføre selvvalgte natur-/miljøaktiviteter gennem mindst 3 måneder, mindst én dag om ugen og vi skal fortælle om vores arbejde.

Gynge-og-barn

Lokalområdet
Vi benytter os af lokalområdet med besøg hos lokale landmænd, byens legeplads, skoven, kirken, hallen, skolen, naturskolen, brandstationen og meget mere.

Forældresamarbejde
Kridthuset er grundet sin relativt lille størrelse et hus, hvor der hurtigt opstår et tæt samarbejde med forældrene omkring børnenes trivsel og udvikling. Pt hedder de aldersopdelte grupper i huset Rævene, Kaninerne og Flagermusene. Flere gang i løbet af ugen arbejdes der med grupper dannet på tværs af alder - alt efter hvilket tema/emne der arbejdes med.

Dagligdagen i Kridthuset

• 6.20: Vi åbner og de første børn modtages. Børnene tilbydes morgenmad indtil kl. 7.30. Der er mulighed for at lege på stuen og i tumlerummet.
  • 8.30: Alle rum er åbne og børnene må være, hvor de har lyst. De voksne er fordelt i rummene. Der er mulighed for at tage en bid mad fra madpakken, når barnet har lyst eller behov for det.
  • 9.45: De planlagte aktiviteter går i gang - alle med relation til de pædagogiske læreplaner.
    • Mandag: Tur ud af huset og Sproggruppe
    • Tirsdag og Onsdag: Aldersopdelte gruppeaktiviteter
    • Torsdag: Krop & Bevægelse og Værkstedsaktiviteter
    • Fredag: Børnemøde ”Fri for mobberi” og Sproggruppe
  • 11.00-11.45 har frokostcafeen åben. Børnene spiser deres medbragte mad og der tilbydes mælk til madpakken. Vi bestræber os på, at madpakken spises i en rolig og hyggelig stund.
  • 12.00 Hvilestund/Mindfulness for alle børn. Vi hviler efter frokost – varighed ca. ½ time. Her har børnene mulighed for at komme ned i gear, få reflekteret og bearbejdet formiddagens mange sanseindtryk.

Færdigheder - vores mål for børnene

Personlige udvikling
✓ kan mærke og kontrollere deres følelser
✓ ved hvordan man handler, når det er svært/farligt
✓ tør være i fokus og kan stå frem for andre
✓ kan håndtere forstyrrelser
✓ tør skubbe til deres egne grænser
✓ får succes og kan tåle nederlag
✓ kan overskue at gå i gang med svære skal-aktiviteter
✓ kan holde fokus og kan fordybe sig

Motoriske udvikling
✓ kan tegne noget der ligner, samt klippe en streg
✓ kan beherske blyant og kan skrive deres eget navn
✓ kan beherske kniv og gaffel
✓ vil være fysisk aktive og har en vis udholdenhed
✓ har fundet deres krops balance
✓ kan klare toiletbesøg – selv tørre sig
✓ ved hvilket tøj, de skal have på mht. hvordan vejret er udenfor – og kan tage det på

Sociale udvikling
✓ kan samarbejde om en opgave
✓ kan give plads til andre
✓ kan håndtere konflikter
✓ oplever at være en del af et fællesskab
✓ kan sætte deres egne behov til side
✓ kan mestre sociale samspilsregler
✓ hjælper andre og læser de andres udtryk

Sproglige udvikling
✓ kan bruge sproget aktivt til konfliktløsning
✓ kan bruge sproget til at udtrykke undren. At de kan spørge, hvis der er noget de ikke forstår
✓ har begyndende bogstav- og talforståelse
✓ leger med sproget, at de bruger rim og remser

Ud fra målene, laver vi forskellige lege, opgaver, rim & remser, historielæsning, vente-på-tur-øvelser og meget mere.